Autor: Zespół GreenLab
Japońskie Mitsui OSK Lines (MOL) zamierza od 2026 roku użytkować „duży” tankowiec do przewozu amoniaku napędzany tym samym paliwem w ramach swoich wysiłków na rzecz rozbudowy floty statków oceanicznych o zerowej emisji netto w latach 20-tych XXI w. MOL współpracuje z innymi japońskimi spółkami Namura Shipbuilding i Mitsubishi Shipbuilding celem realizacji tego projektu.
Spółki zamierzają opracować, zbudować oraz zwodować duży tankowiec do przewozu amoniaku o skali, która byłaby zaakceptowana przez sektor energetyczny. MOL planuje zacząć użytkować statki oceaniczne o zerowej emisji netto pod koniec lat 20-tych i zwiększyć liczbę statków oceanicznych napędzanych syntetycznym metanem, amoniakiem, wodorem i biodieslem do około 110 do 2035 roku.
Działania te mają miejsce w czasie, gdy Japonia dostrzega ogromny potencjał amoniaku jako paliwa o zerowej emisji CO2. Kraj ten bowiem dąży do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 46% do roku podatkowego 2030-31 (kwiecień-marzec) i zamierza osiągnąć neutralność węglową do 2050 roku. Japonia szacuje obecnie, że zapotrzebowanie na amoniak jako paliwo do produkcji energii wyniesie 3 mln ton rocznie w 2030 r. i oczekuje, że wzrośnie do 30 mln ton rocznie w 2050 r., co odpowiada 1,5-krotności obecnego międzynarodowego handlu amoniakiem jako nawozem.