Autor: Zespół GreenLab
Port w Rotterdamie emituje prawie 14 milion ton CO2 rocznie, co stawia go na równi z piątym największym przemysłowym trucicielem w Europie – elektrownią węglową Weisweiler w Niemczech – wynika z badania Transport&Environment (T&E) na temat emisji dwutlenku węgla przez porty.
Na drugim i trzecim miejscu znalazły się Antwerpia i Hamburg, natomiast trzy z 10 najbardziej zanieczyszczających portów znajdują się w Hiszpanii.
Badanie przeprowadzone przez T&E ocenia emisje dwutlenku węgla ze statków wpływających i wypływających z portów z całego łańcucha dostaw, a także emisje wynikające z działań w porcie, takich jak załadunek, rozładunek i tankowanie.
“Porty mogą mieć bezpośredni wpływ na ekologizację naszej planety, zapewniając czystą infrastrukturę żeglugową. Oznacza to zainstalowanie infrastruktury tankowania opartej na wodorze i elektryfikacji na lądzie, która umożliwiłaby statkom wyłączenie silników i podłączenie do portu. Znacząco poprawiłoby to również życie osób mieszkających w pobliżu najbardziej zanieczyszczonych miejsc na ziemi” – Jacob Armstrong, oficer ds. zrównoważonego rozwoju żeglugi w T&E.
Komisja Europejska może pomóc portom, przeznaczając dochody z nadchodzącego rynku emisji dwutlenku węgla na czystą infrastrukturę paliwową w portach, doradza T&E.
Źródło: transportenvironment.org