Autor/materiał źródłowy: J.Kelly
Repsol wyprodukował pierwszą partię zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w rafinerii Petronor w Bilbao. Jest to pierwszy w Hiszpanii SAF wyprodukowany z odpadów. Repsol już wcześniej wyprodukował SAF z biomasy w swoich zakładach rafineryjnych w Puertollano i Tarragona. Partia 5300 ton SAF z odpadów pozwoli uniknąć 300 ton emisji dwutlenku węgla, co odpowiada 40 lotom między Madrytem a Bilbao.
SAF jest cztery razy droższe niż konwencjonalne paliwo do silników odrzutowych ale europejskie rafinerie uruchomiły w ostatnich latach szereg projektów w celu produkcji biojetu, zachęcane do tego przez specjalne mechanizmy UE mające na celu zwiększenie ilości mieszanek biopaliw w całym wolumenie handlowym. Zgodnie z wyceną analityków Platts cena SAF w Europie Północno-Zachodniej to 2 192,616 USD za tonę (w dniu 24 sierpnia), w porównaniu z 599,250 USD za tonę ( ładunek FOB) konwencjonalnego paliwa do silników odrzutowych.
Repsol i hiszpańska linia lotnicza Iberia działająca w ramach jednego z najsilniejszych holdingów branży lotniczej IAG, zgodziły się współpracować w celu promowania zrównoważonej mobilności poprzez kilka inicjatyw, w tym badania i produkcję SAF. Firmy zamierzają również opracować procesy produkcji i dostarczania energii elektrycznej i odnawialnego wodoru w celu dekarbonizacji floty pojazdów lądowych Iberii.